مقالات

رژیم غذایی مناسب

رژیم غذایی مناسب

غذای نامناسب و سبک زندگی نادرستی که اکثر افراد در سال‌های اخیر و قرن جدید دنبال می‌کنند، سبب گردیده امروزه بسیاری از اضافه وزن رنج ببرند. بنابراین کسانی که به زندگی سالم و تناسب اندام اهمیت می‌دهند، همواره به دنبال روش‌های متعادل نگه داشتن وزن، رژیم غذایی مناسب و ممانعت از درگیر شدن با بیماری‌هایی هستند که به دلیل اضافه وزن ایجاد می‌گردد.

باید به این موضوع اشاره کنیم که طبق بررسی‌های علمی صورت گرفته، بسیاری از بیماری‌های مزمن مانند مشکلات قلبی عروقی یا دیابت نوع دوم به دلیل اضافه وزن و عدم رعایت رژیم مناسب به وجود می‌آیند. بر این اساس قصد داریم در این مقاله در خصوص روش‌های مختلف کاهش وزن و تاثیر برنامه و رژیم غذایی مناسب بر این مسئله صحبت‌های مهمی را خدمتتان ارائه نماییم.

رژیم غذایی مناسب

برنامه غذایی مناسب شامل بایدها و نبایدهایی است که برای کاهش وزن و رسیدن به اندامی متعادل برای افراد در نظر گرفته می‌شود. در حقیقت رژیم‌غذایی سالم علاوه بر کمک به کاهش وزن، منجر به حفظ وزن افراد در رنج مناسب و تضمین سلامت اندام‌های حیاتی بدن مانند قلب، کلیه‌ها، کبد و غیره می‌گردد.

بنابراین کسانی که به دنبال برنامه‌غذایی برای کاهش وزن هستند باید در رژیم‌غذایی خود از مواد خاصی استفاده کرده و اصول مشخصی را دنبال کنند. این برنامه غذایی سبب می‌گردد بسیاری از عادت‌های روزانه تغییر کرده و به سمت بهبود شرایط زندگی سوق داده شوند. بر این اساس در ادامه در خصوص مواردی که باید در این زمینه رعایت نمایید توضیحات بیشتری را بیان خواهیم کرد.

کاهش سرعت غذا خوردن در رژیم غذایی مناسب

در حین غذا خوردن هورمون لپتین توسط بافت‌های چربی بدن تولید شده و به سمت مغز روانه می‌شوند. روند تولید این هورمون و انتقال به مغز ممکن است تا ۲۰ دقیقه به طول بی‌انجامد، به طوری‌که در این مدت شخص احساس سیری نخواهید کرد.

از این‌رو افرادی که با سرعت بالایی غذا می‌خورند تا زمانی که این هورمون به مغز آنها نرسیده باشد، احساس سیری نکرد و در نتیجه غذای بیشتری را در وعده‌های غذایی میل می‌کنند. بنابراین این مسئله باعث می‌شود غذاهای اضافی به عنوان یک بافت چربی در بدن آنها ذخیره گردند.

مواد غذایی مناسب در یک رژیم غذایی
مواد غذایی مناسب در یک رژیم غذایی

مصرف نان‌های سبوس‌‌دار

مصرف نان‌های سبوس‌‌دار از عادت‌هایی است که در رژیم‌غذایی سالم، باید افراد برای کاهش وزن و سلامت بیشتر بدن به آن توجه کنند. مصرف مقدار مناسب این نان‌ها در رژیم غذایی مناسب به دلیل کاهش خطر ابتلا به بیماری دیابت نوع دوم، محافظت از اندام‌های حیاتی بدن، جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی و سرطان از اهمیت بالایی برخوردار است.

باید این را بدانید که نان‌های سبوس‌دار حاوی مقدار مناسبی فیبر، ویتامین‌های گروه ب و مواد معدنی مانند روی، آهن، منیزیم و منگنز هستند که ضمن حفظ وزن بدن در رنج مناسب، برای سلامتی بدن و کاهش ابتلا به بیماری‌های مزمن مفید خواهند بود.

مصرف لبنیات در رژیم غذایی مناسب

مصرف لبنیات مانند شیر، ماست، کشک و غیره در وعده‌های غذایی در هنگام رژیم سالم، کلسیم و ویتامین دی مورد نیاز بدن را تامین می‌کنند. از طرفی منجر به تشکیل سلول‌های جدید استخوانی در بدن می‌شوند. علاوه بر آن، این مواد لبنی به ویژه ماست حاوی مقدار مناسبی باکتری‌های پروبیوتیکی بوده که مصرف آنها باعث تقویت سیستم گوارش، بالا رفتن سطح ایمنی بدن و در نهایت محافظت از ابتلا به بیماری‌های مختلف می‌شود.

مصرف میوه و سبزیجات

مصرف میوه و سبزیجات نیز علاوه بر تامین ویتامین‌ها و مواد معدنی بدن، مانع افزایش وزن و بالا بردن روند کاهش آن در هنگام رعایت رژیم‌های کاهش وزن می‌گردد. به طور کلی مواد غذایی فاقد ترکیبات کربوهیدرات مانند میوه و سبزیجات، مانع از چاق شدن بدن، به ویژه در ناحیه شکم و پهلو می‌شوند.

مصرف پروتئین‌ها

مصرف پروتئین‌ها در بدن باعث احساس سیری می‌شود. به همین دلیل مصرف آنها مانع از پرخوری شده و به روند کاهش وزن کمک می‌کند.

نکات یک رژیم غذایی مناسب
نکات یک رژیم غذایی مناسب

مصرف فیبر در رژیم غذایی مناسب

فیبر ماده غذایی است که معده را جمع کرده و مصرف آن باعث احساس سیری و کاهش اشتها می‌شود.

خوردن آب

در رژیم غذایی مناسب برای کاهش وزن خوردن آب به میزان مناسب در طول روز برای افرادی که تمایل به لاغری دارند بسیار توصیه شده است. برهمین اساس کسانی که تمایل به لاغری دارند، می‌توانند قبل از خوردن غذا دو لیوان آب بنوشند که همین مسئله باعث کاهش اشتها و در نهایت لاغری می‌گردد.

خوردن غذاهای کاهش اشتها

خوردن بعضی از مواد غذایی باعث افزایش متابولیسم بدن، کاهش اشتها و احساس سیری در افراد می‌شود که به عنوان مهم‌ترین آنها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

قهوه

 مصرف قهوه باعث ترشح پیوندهای شیمیایی پپتید در افراد می‌شودکه همین مسئله منجر به احساس سیری، سلامتی بدن، کاهش اشتها و لاغری می‌گردد.

شکلات تلخ

خوردن شکلات تلخ حتی استشمام بوی آن، باعث کاهش ترشح هورمون گرسنگی و احساس سیری می‌شود که در روند کاهش وزن بسیار موثر است.

زنجبیل

زنجبیل ماده غذایی است که مصرف ۲ گرم پودر آن در آب داغ در وعده صبحانه گرسنگی بعد از غذا را کاهش می‌دهد.

مصرف ادویه‌ها

برخی از ادویه‌ها مانند فلفل تند دارای ترکیباتی هستند که باعث احساس سیری، افزایش متابولیسم بدن و کاهش وزن می‌شوند.

بایدها و نبایدهای یک رژیم غذایی مناسب
بایدها و نبایدهای یک رژیم غذایی مناسب

ورزش

طبق تحقیقات انجام شده در کنار رژیم غذایی مناسب، ورزش کردن علاوه بر افزایش سوخت‌و‌ساز بدن و سوزاندن چربی‌ها، در مناطق از مغز که مربوط به ترشح سطح هورمون گرسنگی است تاثیر گذاشته و باعث احساس سیری در افراد می‌شود. همچنین افرادی که مبتلا به بیماری پرخوری روانی هستند با ورزش کردن می‌توانند این بیماری را کنترل کرده و از اضافه وزن وابسته به این مسئله جلوگیری نمایند.

مصرف قرص‌های لاغری

قرص‌های لاغری در بلند مدت باعث ایجاد احساس سیری و کاهش مصرف غذا در افراد می‌شوند که همین مسئله باعث شده مقدار کالری دریافتی در روز کم‌تر شود. همچنین این محصولات با کاهش جذب مواد مغذی مانند چربی‌ها باعث کم شدن وزن و تناسب اندام در زمان رعایت رژیم غذایی مناسب می‌شوند. علاوه بر آن برخی از قرص‌های لاغری با افزایش چربی‌سوزی در بدن و بالا بردن سوخت‌وساز تاثیر مستقیمی بر کاهش وزن دارند.

نکات مهم کاهش وزن و رژیم غذایی مناسب

از مهم‌ترین نکاتی که برای کاهش وزن باید به آنها توجه کنید مواردی است که در زیر به آن اشاره می‌کنیم:

  • عدم کاهش وزن بیشتر از نیم تا یک کیلو در هفته
  • جلوگیری از انجام رژیم‌های سخت و طاقت‌فرسا
  • عدم حذف وعده‌های غذایی
  • دست کشیدن از خوردن غذا در زمان احساس سیری
  • نوشیدن حداقل ۸ لیوان آب در روز
  • انجام تمرینات ورزشی در طول روز
  • ممانعت از خوردن غذاهای ناسالم مانند فست‌فودها، غذاهای پرچرب و حاوی قند مصنوعی

کلام آخر

داشتن رژیم غذایی مناسب علاوه بر حفظ سلامتی با برنامه‌ریزی مشخص شده باعث کاهش وزن و اشتها می‌شود. بنابراین کسانی که دچار اضافه وزن هستند، می‌توانند در کنار غذاهای سالم برای کاهش وزن نیز از داروهای کاهش اشتها مورد تایید سازمان غذا و دارو استفاده کنند.

این قرص‌ها باید از جای مطمئن تهیه گردند و با تجویز متخصص تغذیه مصرف شوند. همچنین این محصولات بهترین گزینه برای افرادی به حساب می‌آیند که شاخص توده بدنی آنها بالاتر از ۳۰ است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *